warcraft-the-beginning

Обща оценка: 6.5/10

В това ревю има някои незначителни спойлери.

Дългоочакваният филм по компютърните игри от поредицата Warcraft е вече по кината и въобще не е провалът, който го описват филмовите критици. Ако трябва да сме честни – не е и върхът. Като човек, който играе World of Warcraft в продължение на шест години (от епохата на Wrath of the Lich King през 2010 година, ако трябва да сме точни), филмът ме удовлетворява. Това е общото ми впечатление. Имаше неща, които ме подразниха, имаше неща, които ми харесаха, но като цяло тези неща, които ми харесаха, бяха повече.

CGI ефектите са на много добро ниво и това особено силно си личи по визията на орките. Мисля, че в това отношение няма никакъв спор – и Гул’дан, и Дуротан, и Оргрим Дуумхамър са чудесни във визуално отношение. Градовете Stormwind и Goldshire са много точно изобразени – винаги съм си ги представял да са точно такива. Много се накефих на моста в гората Елвин и на мърлока. Какво, споменах за мърлок? Не само мърлок ще видите, но ще забележите дренеи, джуджета и елфи – едни от най-основните раси в Warcraft вселената. Дренеите са много добре изобразени, джуджетата-също. Елфите обаче са ужасни. Даже най-грозните елфи, които съм виждал във фентъзи филм. Очаквам да видя как в следващите филми ще ни покажат таурените и троловете 🙂

Повествованието се различава съществено от това, с които сме свикнали в игрите и досега написаните книги по игрите (поради което се наложи написването на две нови книги съобразно промените, наложени във филма). От една страна промените се дължат на изискванията, които налага филмовото изкуство (просто то се подчинява на други правила и затова винаги има разочаровани, когато има филмова адаптация на книга). Но от друга страна промените са наложени и от Близард и сценаристите, които са искали да ни покажат историята през очите както на Алианса, така и на Ордата. В първите две игри Warcraft: Orcs and Humans и Warcraft II не беше така. Историята там беше за хора срещу орки. Хората бяха добрите, а орките – лошите. Даже при първия конфликт между хората и орките (който е обхванат от филма) нямаше все още Алианс в истинския смисъл на думата – имаше просто Орда и хората от кралство Азерот (Стормуинд). Алиансът се появи едва по-късно, когато Стормуинд бе разрушен. Авторите на Близард започнаха да ни налагат, че не всички орки са лоши, едва няколко години след публикуването на играта Warcraft: Orcs and Humans.

При филма Warcraft промените са такива, че Алиансът и Ордата вече съществуват и до голяма степен те са такива, каквито ги познаваме от по-съвременния World of Warcraft. В Ордата има един лош, който диктува правилата, както и вътрешна опозиция. Алиансът пък е разкъсван от вътрешни конфликти. Ясно ми е защо тези промени са наложени във филма – от Близард искат играчите както на Алианса, така и на Ордата, да се чувстват съпричастни към повествованието. Така че филмът, който иначе обхваща първия конфликт между хората и орките, не е филм, който е писан по Warcraft: Orcs and Humans. Категорично не е. Това е филм, който е ВДЪХНОВЕН от Warcraft: Orcs and Humans, но и от по-късни разработки на Близард. Надявам се да схващате разликата.

В някои отношения изпълнението е добро и промените са за добро. Дуротан и орките от клана Фростулф са много по-благодордни, отколкото ги познаваме от играта и от книгите по играта. Според официалното повествование Дуротан допринася съществено за унищожението на дренеите, освен това позволява след замирането на шаманизма някои от шаманите да станат уорлоци (включително Дректар). Тук няма такива нюанси. Дуротан винаги мисли най-доброто за клана, склонен е към компромиси там, когато се налага.

Имам проблеми обаче с начина, по който са описани героите на Алианса. За пореден път авторите на Близард не успяват да напишат удовлетворяваща история на Алианса – така е през последните няколко експанжъна на WoW, така е и във филма. Алиансът олицетворява благородни идеали – вяра в светлината, чест и борба срещу несправедливостите. Единственият герой, който си остава благороден, е крал Лейн. Отвратително решение е да превърнат младия магьосник Каджар в т.нар. comic relief character – т.е. герой за разтоварване на атмосферата, на който всички се смеят. Промените, направени върху Андуин Лотар, също не са добри. Според официалното повествование Лотар е благороден войник-ветеран, който винаги се държи добре с другите. Винаги съм му се възхищавал и съм се отъждествявал с него. Лотар във филма не е моят Лотар. Филмовият Лотар е задник, държи се ужасно с подчинените си и особено с Каджар. Това е направо непростимо и е за пореден път подигравка с феновете на Алианса. Даже да ви кажа правичката – поради тази причина давам на филма 6.5/10 вместо 8 или 9/10. Само за това.

Дали филмът може да се възприеме от хора, които нямат никакво отношение към играта и евентуално да привлече нови играчи? Мисля, че да.  Повествованието е достатъчно ясно, за да бъде разбрано от всички.

Като цяло – филмът си струва. За феновете на играта – задължително го гледайте на 3D, по възможност IMAX. Само така ще можете да се потопите изцяло в Азерот и да се почувствате част от него.

Advertisements