bankomat-windows-xpА… нещо са прецака (снимката е взета от Интернет)

Уж живеем в съвременен свят, уж навлязохме в 21-ви век (при това преди повече от 15 години), но банкоматите (сиреч, онея машинки по автобусните спирки, които пускат пари) много често не работят. Не стига, че не работят, но и се извиняват за това. Как ли пък не.

А ако си останеш дори без извинението?

Напоследък все по-често се сблъсквам с проблеми при тегленето на пари от банкомати, както и при разплащането в Интернет. Миналата година се опитах да платя сметката от сайта на мобилен оператор. След чакане от пет минути ми излезе съобщение „плащането е неуспешно“. Да, ама сумата ми стои блокирана. И не мога да я ползвам.

Преди един месец отивам до един банкомат и искам да изтегля едни пари. Слагам картата, там нещо почна да чегърта… „Операцията е неуспешна, моля, опитайте отново“. Опитах на друг банкомат – обаче пак не се получи – сумата беше блокирана. Обадих се на банката, собственик на банкомата, от където ми отговориха: Изчакайте половин час, сумата ще ви се възстанови. Вярно, възстанови се.

Вчера се случи поредният ми кошмар. Отивам да тегля пари от банкомат. При това сравнително голяма сума. Слагам си картата, въвеждам си пин-кода. Пари обаче не пристигат. Вместо това на екрана се появи логото на … Windows XP. На операционна система от праисторическата ера, да му се не види!!! Windows is shutting down… След което банкоматът се изключи. И познайте. Проверявам сметката по картата през интернет. Транзакция има, сумата е блокирана, пари няма! Днес, 24 часа по-късно, все още не са се възстановили.

Когато такова нещо се случи (а аз говорих вчера с доста хора, на които им се е случвало), нормалната ти реакция е да се чувстваш не само ядосан, но и безпомощен. На практика не знаеш как да се защитиш. Не можеш да ползваш парите си, нямаш документ (дори и една мижава бележка, понеже Windows-ът е забил), абе оставен си на милостта на банките.

Цялата философия на това животно, наречено компютри и Интернет е, че ти позволява да си вършиш работата бързо и да пестиш време. Но когато имаш проблем поради софтуерен бъг, времето никога не е на твоя страна. Нещо повече – никой не си дава никакъв зор.

От банката-собственик на банкомата казват, че ще го оправят, но може да мине време, понеже днес момчетата я минали да го погледнат, я не.

Тук има една хубава новина и една лоша. Хубавата е, че парите така или иначе ще ти се възвърнат! Никой няма да ти вземе парите, макар че когато настъпи такъв проблем, на пръв поглед може да изглежда така. Ако транзакцията не бъде осчетоводена, блокировката пада автоматично. Ако обаче бъде осчетоводена, имаш право да обжалваш транзакцията и при всички случаи грешката ще се открие и парите ти пак ще бъдат върнати.  В моя случай, когато си плащах сметката на мобилен оператор, отговорът от мобилния оператор беше: недейте да се безпокоите, плащането е неуспешно, няма да има осчетоводяване. Отговорът от банката беше: ако няма осчетоводяване, трябва само да изчакате да падне блокировката.

И ето лошата новина – всичко това отнема време! Страшно много време! Аз като човек, отраснал около началото на милениума, разсъждавам така : какъв е смисълът от парите ми, ако не разполагам с времето си? Та нали целият съвременен свят в 21-ви век се крепи на две думи: instant gratification! Банките в България (а доколкото виждам и по чуждите форуми – и по света е така) масово не желаят да предприемат никакви действия, до момент в който няма осчетоводяване. В случая с неуспешното плащане от мобилния оператор, блокировката на парите ми падна след цели 2 седмици!

Колко ли ще изчакам, за да ми се върнат от неуспешната транзакция? А ако тези пари ми бяха единствените?

Оставаме само да се надяваме, че след малко повече оплаквания (което е съмнително, защото българинът търпи и не се оплаква, даже македонците повече протестират от нас) собствениците на банкомати ще обърнат повече внимание на тяхната поддръжка. Защото е под всякаква критика.

А уж сме в 21-ви век.

Advertisements